lauantai 1. joulukuuta 2012

Tytöistä


Minä pelkään oman sukupuoleni edustajia. Minun on naurettavan vaikea luottaa naisiin. Kanssakäyminen on usein kaikkea muuta kuin luontevaa.

Minua kiusattiin intensiivisesti jo päiväkodissa. Muistan eräänkin tapauksen, jossa naispelkoani onnistuneesti ehdollistettiin erityisen julmalla tavalla. Yksi tytöistä oli kehittänyt juonen juuri minun pääni menoksi. Minut houkuteltiin (leikkiinkutsulla huijaamalla - voi jestas miten onnellinen olin kun kuvittelin päässeeni mukaan porukkaan) huoneeseen, jossa saman tien kaksi poikaa nappasi minua väkivalloin käsistä kiinni, niin etten päässyt pakenemaan. Sitten muut huoneessa olijat lällätellen ja nimitellen kiertelivät ympärilläni keskisormet pystyssä ja tämä kaiken organisoinut tyttö seisoi hymyillen katsomassa. En unohda sitä hetkeä koskaan. Sama tyttö jatkoi, porukan tuella tottakai, julmailuaan läpi ala-asteen.

Minulla on myös naispuolisia ystäviä, aivan ihania sellaisia. Hyviä, empaattisia ihmisiä, joista ei löydy ilkeää luuta koko rangasta. Siitä huolimatta olen heidän seurassaan hermostunut ja korostuneen tietoinen itsestäni ja sanomisistani, suoraan sanottuna peloissani. Minuun on pesinyt ajatus, että naisten kanssa on aina oltava varuillaan. Poikkeuksena säännöstä on mainittava paras ystäväni Suvi, hänen valloittava äijämäisyytensä ja no-nonsense-asenteensa on rikastuttanut elämääni jo yli kymmenen vuotta ja hänen seurassaan olen aina saanut ja osannut olla oma itseni niin hyvässä kuin pahassakin. Kiitos, rakas ystävä, olet korvaamaton.

Tällainen järjenvastainen käsitysluutuma rampauttaa minut sosiaalisesti. Esimerkiksi eilen minulla olisi ollut mahdollisuus tutustua paremmin mukavaan ja mielenkiintoiseen tyttöön, jonka kanssa minulla on paljon yhteistä - mutta ei. Totaalijäätyminen, idiotismien latelua, kiusaantuneisuutta. Siinä taas meikäläisen saldo. Ajelehdin aivan huomaamatta takaisin mukavuusalueelleni, eli miesseuraan. Miten helkkarissa tällaista lähdetään muuttamaan? Käsitys naisten vaarallisuudesta on niin syvään juurtunut, että saman tien voisin uskotella itselleni mustan olevan sittenkin valkoista. Tuntuu umpikujalta.




4 kommenttia:

  1. Hyi että tytöt osaa olla ilkeitä. I feel you. Mulle tuli joskus pienenä samankaltaisia traumoja kahdesta tytöstä, joiden alueelle muutin ja halusin toki olla kavereita heidän kanssa. No, sain sitten vastaani totaalisen "me vastaan toi"-asenteen ja mm. takiaisia hiuksiin, haukkuja värityskirjojen käyttötavastani, karkkien varastamista jne. Vastaavaa 2-vs-1 klikkiytymistä oon myöhemminkin huomannut, peruskoulussa se oli todella yleistä. Ei vaan ymmärrä mikä moniin menee tuossa iässä, en ite muista olleeni ns. ketään vastaan varsinaisesti... Kyllä siinä jotenkin kehittyi varovaiseksi sen kanssa, mitä uusille naispuolisille tuttavuuksille löpisee. Kerro sitten jos löydät ratkaisun tähän luottamuksen puutteeseen, ei ole kyllä mullakaan mitään ideoita :/

    VastaaPoista
  2. Tämäpä on juuri se asian ydin. Itse peruskouluissa työskennelleenä, olen saanut kehitettyä teorian kiusaajan ja kiusatun dynamiikasta. Ne, joilla ei ole luontaista halua korottaa itseään ja alistaa muita, jäävät ensin mainittujen uhreiksi. Varsinainen kiusaaja saadaan, kun tuohon liitetään vielä nautinto uhrien henkisestä tai fyysisestä kärsimyksestä. Tällaista ihmistä vastaan on lähes mahdoton asettua, sillä meidän asearsenaalimme on ratkaisevasti vajaa. Me emme osaa pelata sitä "likaista peliä", jolla tällaiset ihmiset voidaan "voittaa".

    VastaaPoista
  3. Well, my two cents worth is that it was perfectly lovely having you over after our disastrous xmases so that we could both uncoil! At least I was ready to strike! I had no issues trusting you, and didn't sense any misgivings on your part, even though I'm female! But maybe that's partially due to me also having 'girl-issues' (albeit for different reasons). Come again soon, lovely! xxx V

    VastaaPoista
  4. Dear V,

    My visit was both way overdue and extremely pleasant. You and your family made me feel a whole lot better and sincerely welcome. Talking was easy and easing, let's see each other a lot more often from now on! Thank you for being such an intelligent, warm and wholesome human being <3

    R

    VastaaPoista